Nastavte firemní marketing, aby vám konečně vydělával.

David Zoubek
·
2. 1. 2020
Jak řešíte firemní marketing? Budujete interní tým, využíváte agenturu nebo spoléháte na freelancery? Když vašemu marketingu dochází dech, je na čase udělat strategické rozhodnutí …

Většina majitelů firem nevěnuje dostatečnou pozornost marketingu jen proto, že nemá čas. Chtějí, aby jim zkrátka vydělával peníze, přinášel nové zákazníky a oni se mohli věnovat například dalšímu rozvoji firmy. Aby však marketing správně fungoval, je třeba ho řešit odshora, od jeho strategického nastavení.

Jednou z klíčových oblastí strategického nastavení marketingu je mimo jiné personální otázka. Majitelé firem dnes mají v podstatě tři hlavní možnosti - řešit marketing interně, využít služeb digitální agentury, freelancerů nebo vyzkoušet kombinací těchto možností. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých variant?

Interní marketing

  • Obvykle dobře rozumí produktu
  • Přímá komunikace
  • Věnují pozornost pouze vám, a ne dalším firmám
  • Dobrá možnost kontroly
  • Často chybí nadhled z jiných projektů
  • Postupem času může přijít stereotyp a pokles motivace
  • Profesně se zpravidla tolik neposouvají oproti lidem v agenturách či na volné noze
  • Vysoké odvody za zaměstnance

Začínající firmy se zpravidla vydávají cestou budování interního týmu a pokud se vám podaří natrefit na správné lidi, je to trefa do černého. Nepotřebujete totiž zpravidla z každého kanálu vykřesat maximum - a ani vám to rozpočet nedovolí. Velkou výhodou také je, že interní člověk se může s firmou sžít od začátku a dobrá znalost prostředí mu alespoň částečně může nahradit odborné zkušenosti, když občas postupuje metodou pokus omyl. Samozřejmě můžete sestavit i tým z velmi zkušených lidí, ale podstatná část těchto specialistů se pohybuje spíše v agenturách nebo na volné noze. Pokud byste je chtěli získat do firmy interně, tak jejich nábor bývá oříšek i pro zkušené lidi z HR.

Marketingová agentura

  • Sdružuje řadu expertů, kteří spolupracují
  • Zastupitelnost - když jim specialista vypadne, zajistí někoho jiného
  • Řeší marketing komplexně, zkušenost napříč obory
  • Celkově větší stabilita zejména u prověřených agentur 
  • Mají vyjednané výhodnější podmínky např. u poskytovatelů reklamních ploch
  • Větší finanční investice - platíte za vše od sekretářky po nájemné
  • Nikdy reálně nevíte, kdo přesně bude váš projekt řešit (a zda to nepřidělí některému z juniorních pracovníků)
  • Snížená možnost kontroly
  • Delší reakční doba, oproti interním zaměstnancům, a většinou i freelancerům
  • Vyplatí se zejména při větších rozpočtech

Začínající firmy se zpravidla vydávají cestou budování interního týmu a pokud se vám podaří natrefit na správné lidi, je to trefa do černého. Nepotřebujete totiž zpravidla z každého kanálu vykřesat maximum - a ani vám to rozpočet nedovolí. Velkou výhodou také je, že interní člověk se může s firmou sžít od začátku a dobrá znalost prostředí mu alespoň částečně může nahradit odborné zkušenosti, když občas postupuje metodou pokus omyl. Samozřejmě můžete sestavit i tým z velmi zkušených lidí, ale podstatná část těchto specialistů se pohybuje spíše v agenturách nebo na volné noze. Pokud byste je chtěli získat do firmy interně, tak jejich nábor bývá oříšek i pro zkušené lidi z HR.

Freelancer

  • Zpravidla velké zkušenosti
  • Víme, že to bude řešit přímo on
  • Flexibilní komunikace a často i dobrá reakční doba
  • Nezastupitelnost např. v případě dovolené či nemoci
  • Většinou se věnuje jen omezenému okruhu a je třeba proto spolupracovat s více specialisty a zajistit mezi nimi komunikaci
  • Může mu chybět přehled z jiných oborů
  • Je důležité, aby jeho práce byla sladěná s dalšími specialisty a vše bylo v souladu s celkovou strategií

V řadě případů bude dobrým rozhodnutím kombinace těchto možností. Vytvořte třeba interní tým, který bude spolupracovat s několika freelancery pro klíčové oblasti. Ať už to bude třeba v roli konzultantů, nebo pro nastavování výkonnostních kampaní během sezóny. Další možností je využívat služby agentury, které svěříte vybrané oblasti marketingu a ostatní budou spadat pod vaše zaměstnance.

Variant je skutečně hodně a není vhodné toto zásadní rozhodnutí uspěchat, protože od toho se bude vyvíjet váš celý marketing. Pokud budete potřebovat poradit, jakou cestou se vydat, nepouštějte se do drahého experimentu a napište mi. Rád vám poradím. 

chevron-leftchevron-rightfacebook-squarelinkedin-squareinstagram