Opakujete tu samou činnost a čekáte jiný výsledek? Nebuďte blázni!

David Zoubek
·
2. 1. 2020
Zákazníci se od vás odvrací, ale vy přesto zkoušíte a optimalizujete jenom ty postupy, které už přece tolikrát uspěly? Možná je na čase vyzkoušet některé progresivnější metody marketingu.

Každý majitel firmy či manažer chce mít dobré výsledky, ideálně ihned. Je to naprosto pochopitelný a přirozený požadavek, vyvolává však velký tlak na marketingové specialisty, aby našli způsoby, jak těchto výsledků dosáhnout.

Problémem však může být, že ti jsou často zahlceni množstvím úkolů, nedostatkem času a finančními omezeními. Proto často spoléhají pouze na stokrát vyzkoušené, v minulosti úspěšné marketingové kanály, které pouze nějak optimalizují. Pokles tržeb řeší výhradně na této operativní úrovni a doufají v zázrak a pozitivní výsledek. Nevědomky tak naplňují jednu z definic šílenství: Opakovat jednu a tu samou věc stále dokola a doufat přitom v jiný výsledek.

Chápu, že to může být někdy těžké - řadu let s úspěchem využíváte ty samé kanály a nástroje a z ničeho nic přestanou fungovat tak, jak jste zvyklí. Marketing se však postupně vyvíjí, vznikají nové obory, řada věcí se automatizuje a konkurence roste. Kdo stojí na místě, tak je za chvíli mimo hru. Proto je vhodné se jednou za čas zamyslet nad marketingem i více strategicky, i jedna změna totiž může přinést razantní zlepšení celkových výsledků.

Co tím mám na mysli? Nemusíte ihned vynalézt kolo, ale zároveň nezkoušejte již stokrát vyzkoušené. Neustálá optimalizace stávajících kampaní vám může přinést drobné zlepšení. Potřebujete ale razantní změnu výsledků k lepšímu? Takto jí nedosáhnete.

Vyzkoušejte třeba nové marketingové kanály či nástroje. Firmy se často bojí zariskovat a zkoušet nové věci, protože prý stojí spoustu času a peněz. Marketing se však posouvá a moderní obory jako je například RTB, chatboty a různé nástroje na automatizaci již nejsou hudbou budoucnosti, ale součást řady moderních marketingových mixů.

Další možností je změna v oblasti personálního složení vašeho marketingového oddělení. Tím nemyslím obměnu vašeho interního týmu (ale i to může být pochopitelně řešení). Mluvím třeba o dlouhodobé spolupráci s digitální agenturou, kdy však vzájemný vztah začíná stagnovat a je třeba ho oživit.  Stejně tak vás může posunout zapojení freelancerů, kteří mohou oživit snahu a nápady vašich interních lidí a posunout výsledky na vyšší level.

Rebranding. Pod tímhle kouzelným slovíčkem se schová mnoho věcí a každý si pod tím představí trochu něco jiného. Určitě to však není jen změna loga (bohužel je to tak často vnímáno). Jde o celkovou změnu vizuálu dané značky a to, jak chcete, aby vás zákazník vnímal, jaké asociace s vámi má mít spojené atp. Rebranding by měl mít vždy nějaký konkrétní důvod - například vstupujete na nový trh, cílíte na jinou cílovou skupinu, měníte sortiment atp.

Dalo by se toho najít ještě spoustu, ale o tom třeba někdy příště. Cílem bylo se spíše zamyslet nad tím, že pokud chcete opravdu růst, je třeba stále hledat nové cesty a nástroje k růstu. Nestačí pouze vylepšovat stávající.

Samozřejmě je možné, že vám vše šlape, jak má a v tom případě vám gratuluji. Pokud ale patříte mezi tu méně šťastnou většinu a cítíte, že váš marketing má ještě rezervy, napište mi a společně na to mrknem 🙂

chevron-leftchevron-rightfacebook-squarelinkedin-squareinstagram