Jak nastavit marketing ve firmě tak, aby dosahoval skvělých výsledků?

David Zoubek
·
2. 1. 2020
Většina majitelů firem nemá čas věnovat dostatečnou pozornost marketingu. Chtějí zkrátka, aby jim zkrátka vydělával peníze, přinášel nové zákazníky a oni se mohli věnovat například dalšímu rozvoji firmy.

Většina majitelů firem nemá čas věnovat dostatečnou pozornost marketingu. Chtějí zkrátka, aby jim zkrátka vydělával peníze, přinášel nové zákazníky a oni se mohli věnovat například dalšímu rozvoji firmy. Aby však marketing správně fungoval, je třeba ho začít řešit odshora - od strategického nastavení. A jednou z klíčových oblastí strategického nastavení marketingu je také personální otázka, kde mají majitelé firem v podstatě tři hlavní možnosti - řešit marketing interně, využít služeb digitální agentury, freelancerů či některou z kombinací těchto tří možností. V tomto článku uvedu hlavní výhody a nevýhody jednotlivých možností.

Interní marketing

  • Obvykle dobře rozumí produktu či službě
  • Přímá komunikace
  • Věnují pozornost pouze Vám a ne x dalším firmám
  • Dobrá možnost kontroly
  • Často chybí nadhled z jiných projektů
  • Postupem času může přijít stereotyp a pokles motivace
  • Profesně se zpravidla tolik neposouvají oproti lidem v agenturách či na volné noze
  • Vysoké odvody za zaměstnance

Marketingová agentura

  • Sdružuje řadu expertů, kteří spolupracují
  • Zastupitelnost - když jim specialista vypadne, zajistí někoho jiného
  • Řeší marketing komplexně, zkušenost napříč obory
  • Celkově větší stabilita zejména u prověřených agentur 
  • Mají vyjednané výhodnější podmínky např. u poskytovatelů reklamních ploch
  • Větší finanční investice - platíte za vše od sekretářky po nájemné
  • Nikdy reálně nevíte, kdo přesně bude váš projekt řešit (a zda to nehodí některému z juniorních pracovníků)
  • Horší možnost kontroly
  • Horší reakční doba, oproti interním zaměstnancům a většinou i freelancerům
  • Vyplatí se zejména u větších rozpočtů

Freelancer

  • Zpravidla velké zkušenosti
  • Víme, že to bude řešit přímo on
  • Flexibilní komunikace a často i dobrá reakční doba
  • Nezastupitelnost např. v případě dovolené či nemoci
  • Většinou se věnuje jen omezenému okruhu a je třeba proto spolupracovat s více specialisty a zajistit komunikaci mezi nimi
  • Může mu chybět přehled z jiných oborů
  • Je důležité, aby jeho práce byla sladěná s dalšími specialisty a vše bylo v souladu s celkovou strategií

Jakou cestu tedy zvolit pro vaši firmu? Nedá se to jednoznačně říci, záleží na mnoha faktorech. Začínající firmy se zpravidla vydávají cestou budování interního týmu a pokud se vám podaří natrefit na správného člověka, je to trefa do černého. Nepotřebujete totiž zpravidla z každého kanálu vykřesat maximum - a ani vám to rozpočet nedovolí. Velkou výhodou je, že daný člověk se může s firmou sžít od začátku a dobrá znalost prostředí mu alespoň částečně může nahradit odborné zkušenosti, ač občas je to metodou pokus omyl. Samozřejmě můžete sestavit i tým z velmi zkušených lidí, ale podstatná část těchto specialistů se pohybuje spíše v agenturách nebo na volné noze a pokud byste je chtěli získat do firmy interně, tak jejich získání bývá oříšek i pro zkušené lidi z HR.

Jiná situace bude, pokud budete mít v zádech silného investora, který bude požadovat okamžité výsledky. V tom případě se naopak poohlédnete po marketingové agentuře, která je schopna kampaně co nejrychleji rozjet. Anebo to může být v případě, že vstupujete na zahraniční trh a podaří se vám natrefit na agenturu, která má s daným trhem zkušenosti, což je velká konkurencní výhoda.

V řadě případů bude dobrým rozhodnutím kombinace těchto možností. Například budete tvořit interní tým, který bude spolupracovat s několika freelancery pro klíčové oblasti - ať už třeba v roli konzultantů, nebo například pro nastavování výkonnostních kampaní během sezóny. Další možností je využívat služby agentury, kterí svěříte některé oblasti marketingu a ostatní budou spadat pod vaše zaměstnance.

Variant je skutečně hodně a není vhodné toto zásadní rozhodnutí uspěchat, protože od toho se bude vyvíjet váš celý marketing. Pokud budete potřebovat poradit, jakou cestou se vydat, aby váš marketing fungoval co nejefektivněji, neváhejte mě kontaktovat.