Většina majitelů firem nemá čas věnovat dostatečnou pozornost marketingu. Chtějí zkrátka, aby jim zkrátka vydělával peníze, přinášel nové zákazníky a oni se mohli věnovat například dalšímu rozvoji firmy. Aby však marketing správně fungoval, je třeba ho začít řešit odshora - od strategického nastavení. A jednou z klíčových oblastí strategického nastavení marketingu je také personální otázka, kde mají majitelé firem v podstatě tři hlavní možnosti - řešit marketing interně, využít služeb digitální agentury, freelancerů či některou z kombinací těchto tří možností. V tomto článku uvedu hlavní výhody a nevýhody jednotlivých možností.
Jakou cestu tedy zvolit pro vaši firmu? Nedá se to jednoznačně říci, záleží na mnoha faktorech. Začínající firmy se zpravidla vydávají cestou budování interního týmu a pokud se vám podaří natrefit na správného člověka, je to trefa do černého. Nepotřebujete totiž zpravidla z každého kanálu vykřesat maximum - a ani vám to rozpočet nedovolí. Velkou výhodou je, že daný člověk se může s firmou sžít od začátku a dobrá znalost prostředí mu alespoň částečně může nahradit odborné zkušenosti, ač občas je to metodou pokus omyl. Samozřejmě můžete sestavit i tým z velmi zkušených lidí, ale podstatná část těchto specialistů se pohybuje spíše v agenturách nebo na volné noze a pokud byste je chtěli získat do firmy interně, tak jejich získání bývá oříšek i pro zkušené lidi z HR.
Jiná situace bude, pokud budete mít v zádech silného investora, který bude požadovat okamžité výsledky. V tom případě se naopak poohlédnete po marketingové agentuře, která je schopna kampaně co nejrychleji rozjet. Anebo to může být v případě, že vstupujete na zahraniční trh a podaří se vám natrefit na agenturu, která má s daným trhem zkušenosti, což je velká konkurencní výhoda.
V řadě případů bude dobrým rozhodnutím kombinace těchto možností. Například budete tvořit interní tým, který bude spolupracovat s několika freelancery pro klíčové oblasti - ať už třeba v roli konzultantů, nebo například pro nastavování výkonnostních kampaní během sezóny. Další možností je využívat služby agentury, kterí svěříte některé oblasti marketingu a ostatní budou spadat pod vaše zaměstnance.
Variant je skutečně hodně a není vhodné toto zásadní rozhodnutí uspěchat, protože od toho se bude vyvíjet váš celý marketing. Pokud budete potřebovat poradit, jakou cestou se vydat, aby váš marketing fungoval co nejefektivněji, neváhejte mě kontaktovat.